Batman Arkham Asylum: PC vs konzole

Posted: 10 října, 2009 in NVIDIA, PC Games, PhysX

Když mi před pár měsíci tvrdili kolegové z našeho Devrel teamu, že nový Batman bude patřit k nejlepším hrám tohoto roku, nevěřil jsem jim ani slovo. Osobně si nepamatuji, že by některá hra založená na filmovém Batmanovi v minulosti výrazně zabodovala. Většinou se jednalo o průměrné tituly, které se snažily využít popularity filmové adaptace. Batman Arkham Asylum ale všechno změnil.

Eidos, DC Comics a Warner Bros pojali uvedení na trh opravdu velkolepě. Pro Eidos je nový Batman stěžejním titulem pro druhou polovinu tohoto roku a podle toho také vypadala masivní reklamní kampaň. Batmanovi se dokonce podařilo zapsat do Guinesovy knihy rekordů s nejlepší průměrnou známkou ze všech recenzí. Bohužel hra také rozbouřila diskuze na mnoha hardwarových fórech, kvůli podpoře naší technologie PhysX, která leží už dlouho v žaludku některým jedincům speciálně v Čechách. Všechno ještě více rozdmýchal Ian MacNaughton z AMD, který si na svém blogu postěžoval na neexistující anti-alising v Batmanovi pro ATI grafické karty. Na některá obvinění zareagoval Eidos prostřednictvím PC Per. a přijde mi, že Iana celkem ztrapnil. Každopádně se nechci touto hloupou kauzou už dál zabývat. Pokud vás zajímá celé pozadí, tak doporučuji pěkné shrnutí od Mirka Jahody na Extrahardware.

Před týdnem jsem se vrátil z GTC a neměl jsem moc čas na hraní, ale na pár hodin jsem Batmana vyzkoušel. Postavil jsem si k tomu ultimátní herní sestavu se dvěma GTX285, Core i7 na 4GHz a všechno to připojil na 50‘ Full HD plazmu a 7.1 THX zesilovač. Pro srovnání, jsem si ještě vyzkoušel konzolovou verzi na xbox360 a PS3. Rozdíl mne opravdu ohromil. PC verze je na úplně jiné úrovni. Rozlišení textur, framerate a dokonce i kvalita zvukových samplů mi přišla na PC mnohem lepší. Asi největší rozdíl představují zapnuté PhysX efekty, které dělají z některých úrovní úplně jiný zážitek (Scarecrow je nářez).  Samozřejmě při srovnání výkonu dnešních PC a herních konzolí, není takový rozdíl žádným překvapením. Snažím se jen poukázat na skutečnost, že někteří zastánci herních konzolí tvrdí, že hraní na PC nepřináší žádný rozdíl, což třeba u nového Batmana rozhodně neplatí.  Největším problémem je samozřejmě cena takového PC, které se pohybuje v řádech desítek tisíc korun oproti pár tisícovkám, co zaplatíte za xbox360 nebo PS3.  Je to ale stejné jako s Ferrari. Pokud na to máte a chcete to nejlepší, tak vás ani vysoká cena neodradí. Na druhou stranu je pořád hodně lidí, kteří mají doma na hraní jak PC, tak konzole, protože prostě některé hry na PC nikdy nebudou. Toto je samozřejmě i můj případ.

Po herní stránce jsem zatím nového Batmana tak nehrál, abych mohl hru nezaujatě zhodnotit. Jsem velkým fanouškem posledních Batmanů v pojetí Chrise Nolana a Arkham Asylum působí podobně temným dojmem, jako filmové zpracování. V tomto případě jsou moje pocity z hraní fakt skvělé. Když jsem po pár minutách ve hře potkal při vystupovaní z výtahu Croca, běhal mi mráz po zádech při slovech „I will hunt you down“, které buráceli ze 7.1 reproduktorů kolem mě. Po zvukové stránce, je nový Batman opravdu špička. Velmi ošemetné je hodnocení hratelnosti. Viděl, jsou různé názory v diskuzích, že je to jen obyčejná mlátička pro děti, kde stačí mačkat pouze tlačítko myši. Je to samozřejmě nesmysl a mám dojem, že ten kdo tohle prohlašuje, hrál tak možná jen demo. Právě možnosti soubojů a různá komba, které se naučíte během hry, rozhodně nedělají z Batmana jen tupou mlátičku.

Je tady ale jedna věc, která opravdu zaslouží pochvalu. Rocksteady neudělali jen prostou konverzi z konzolí, ale snažili se PC verzi díky PhysX skutečně vylepšit a nabídnout něco jako prémiový obsah. Za to mají u mě velké plus a doufám, že se ostatní nechají inspirovat. Na rychlo splácených portů z konzolí totiž začíná nápadně přibývat.

Určitě se také sluší zmínit kluky z našeho Devtech teamu, kteří měli na starosti implementaci PhysX a zprovoznění anti-aliasingu na GeForce kartách.  Mají můj velký obdiv, nejen za to, že po programátorské stránce patří mezi světovou extratřídu, ale za to, že dokážou žít každých pár měsíců v jiné části světa a obětovat své práci prakticky celý osobní život. Mimochodem, momentálně někteří z nich pracují na jednom projektu přímo v České republice.

Komentáře
  1. sirjoneleth píše:

    Takže, abych to osvětlil:

    Největším nepřítelem výrobců drahého PC hardwaru jsou herní konzole. Proto se proti nim pan Staněk vyhrazuje. Nicméně zcela zbytečně – budoucnost patří konzolím. Vím to, protože hraju hry od osmibitů, hrál jsem na PC dlouho, pak jsem si pořidil Gamecube, Xbox a PS2 a jelikož jsem byl daleko spokojenější, tak ted i Xbox360 a PS3. Btw. ten rozdíl po grafické stránce, o kterém mluvíte je opravdu minimální a Physx efekty jsou k trapný. Nainstalovl jsem si patch na Sacred 2 a málem jsem upadl, to je fakt dobrej dozmrd těch pár padajících lístků. Navíc se mi zhrošil framerate.

    • Igor píše:

      Nemuzu s vami souhlasit. Ja se urcite proti konzolim nevyhrazuji. Konzole mam rad a momentalne na nich hraji hodne, rekl bych i vice nez na PC. Treba Uncharted 2 povazuji za nejlepsi hru minuleho roku bez rozdilu platformy. V clanku jsem se snazil poukazat na to, ze pokud vyvojari chteji, tak dokazou demonstrovat hardwarovou silu PC. Batman vypada v PC verzi mnohem lepe nez na konzolich a to jsem hral jak na PS3 tak na xboxu360. PhysX je v pripade Batmana jasnym prinosem a rozdil oproti konzolim je opravdu velky. Zkuste si treba zahrat uroven se Scarecrow. Na druhou stranu, je pravda ze Batman je asi jediny titul, kde PhysX opravdu stoji za to. Mozna jeste Mirror’s Edge, ale tam uz to zavisi na jednotlivych urovnich. Minuly tyden jsem hral na CESU Dark Void a vypadalo to celkem dobre. Pouziti Turbulence modulu vypada opravdu efektne, ale hral jsem jen chvilku, takze muzu tezko hodnotit. Kazdopadne si nikdo v NV nemysli, ze situace je idealni a muzu vam rici, ze lidi z Devtech teamu delaji co muzou, aby tento rok bylo vice Batmanu. Vsechno zalezi na PhysX SDK 3.0, ktere obsahuje spoustu veci usnadnujici implementaci do engine hry. Melo by take dojit k vyraznemu zlepseni vykonu na konzolich, coz je dnes asi nejvetsi brzda. Usilovne na nem pracujeme a snad by se to melo stihnout do jarniho GDC v San Franciscu. Nemam problem s nekym diskutovat, ale bavme se prosim na zaklade faktu a ne osobnich pocitu.
      PS: V PS3 mame take nas cip, takze samotne konzole zase tak spatne pro nas nejsou 🙂 Teda aspon PS3.

  2. mrtuvok07 píše:

    Předpokládám, že tím projektem je Mafia II.
    Co se týče Batmana a PhysX, tak ScareCrow level je opravdu o hodně lepší, ale jinak bych si toho ani nevšiml. Hrál jsem Xbox 360 i PC verzi. PC mám 2,5 roku staré a měl jsem 35+ fps na nejvyšší detaily včetně PhysX (jen vypnuté Ambient Occlusion). Nemyslím tedy, že člověk potřebuje PC za desítky tisíc. Mé PC se dneska dá z nových komponent o stejném výkonu poskládat za 9,5 tisíce.

    • Igor píše:

      Na to vam bohuzel nemuzu odpoved i kdyz asi kazdy vi o kom mluvim 🙂 Krome Scarecrow je tam hodne zajimava takova ta mlha nebo kour u podlahy. Reaguje na vas pohyb a pekne dotvari atmosferu. Tohle mi u konzolove verze take chybelo. Jinak s tim PC mate pravdu. Moje sestava je extrem. Da se to v pohode zahrat i na mnohem levnejsim pocitaci.

      • marek222 píše:

        Potvrdzujem. Ako GPU pouzivam 8800GT a GT240(PhysX akcelerator). Hra ide v pohode v hratelnych farmerate okolo 40FPS. Miestami medzi 30-40 FPS a bez ziadnych vyraznych prepadov na framerate.

  3. mrtuvok07 píše:

    Na tu mlhu jsem zapomněl. Teď jsem se díval na to video a ty vlaječky u stropu si nevybavuju. Asi je to tím, že jsem měl skoro pořád zapnutý detektivní mód.
    Pokud by PhysX fungovalo i na ATI a nebo byla možnost ATI na grafiku + NVIDIA na fyziku, tak by to bylo zajímavější jak pro hráče, tak jistě i pro vývojáře a bylo by více titulů. Chce to nějaký standard, který převezmou všichni. Např. nějaké DirectPhysics.

    • Igor píše:

      Na tohle tema uz bylo napsano strasne moc. Myslim, ze uz jsme to hodnekrat vysvetlili, ale lidi tomu stejne neveri. Umoznit fungovani PhysX s ATI kartama znamena, ze musime prebrat odpovednost za pripadne problemy. To neni o tom, ze nekomu to nebude fungovat a on nad tim mavne rukou. Prodavame miliony karet do pocitacu velkych vyrobcu a pokud nejaky zakaznik bude mit problem s funkcnosti, tak nebude travit hodiny na forech hledanim reseni. Moznost zprovozneni GeForce s PhysX a ATI karet v jednim pocitaci byla zkousena v Beta Win7 a meli jsme s tim pomerne dost problemu s kompatibilitou. Vsechno se da resit, ale to znamena ze musime otestovat vetsinu dostupnych HW konfiguraci. V tomto pripade jich bylo asi 25000 a to neni zadna legrace. Samozrejme, ze mame testlab, ale nekdo ty lidi a cas musi platit a hlavne musite mit hardware vcetne jeste neuvedenych karet od nasi konkurence. ATI nam jejich nove grafiky neda a tezko se nam nekdo muze divit, ze nehceme z vlastni kapsy financovat testovani HW nasi konkurence. Navic to neni jednou za rok, ale tyka se to kazdeho realease novych ovladacu. Tohle bude asi vzdycky problem, pokud bude nejaka technologie ve vlastnictvi jedne ze dvou konkurecnich firem. Skoda, ze Intel koupil Havok a zastavil vyvoj jeho FX verze. Kdyby se to nestalo, tak mozna mohlo byt vsechno jinak. Otevreny standard je urcite reseni, ale zatim se nic vyrazneji neprosadilo. Mozna Bullet Physics, ale osobne tomu moc neverim.

  4. ruthaniel píše:

    PC vs. konzole, to je diskuze na dlouho.
    Nicméně PC má technologicky navrh, cena se stejná protože konzole jsou dotované (zase hry pro mě jsou dražší) a než se vývojáři s konzolí naučí, tak už se PC technicky dál i za ty samé peníze a co si budeme podívat na USB3 půjde připojit všechno včetně „Natálky“, kdyby o to někdo stál, ale asi to neprojde kvůli patentům a nebo nějakým PR blbostem, konzole se děsí klávesnice, ale chtějí na internet a PC se děsí alternativního ovládání. Takže konzole dost možná vyhrajou, protože PC by měl táhnout hlavně MS, ale ten má svou konzoli a PC hry pro jeho super platformu do kanclu, jsou jeho managmentem považovány za špínu (Apple tenhle názor taky donedávna zastával), ikdyž to otevřeně neřeknou. Co si budeme povídat hry jsou hlavní důvod, který brání masovému rozšíření Linuxu (ikdyž se na ně Linuxáci taky dívají se šklebem).

    PhysX- je skvělá věc, co sem slyšel, tak licence na Havok pro komerční projekty stála třeba 100k v doláčích, PhysX je zadarmo pro PC, na konzole za peníze a docela by mě zajímalo řádově za kolik. Akorát se jen bojím jedné věci, až bude PhysX vést na trhu, co se bude dít. Protože NV boss řek, že jsou SW firmou, takže budete muset na tom softu nějaký rýžovat. Kámoš už se nedávno vztekal, že nově je download PhysX za nějakym osobnim posouzenim, což nevypadá dobře, a switchnout ze zdarma produktu či zvednout ceny, když máte nejlepší produkt na trhu, je hodně lákavý, zvlášť, když díky HW akceleraci nebude vpodstatě žádná slušná konkurence. Co si budeme podívat Ode nebo Bulletim to jsou „pokusy“ menších týmů a vývoj trvá.
    Ještě obecněji akceleraci je potřeba, dost lidí si myslí, že rychlejší kompy(potažmo) nejsou potřeba, ale jakmile máte třeba 20 rigidbody, předmětů na které fungují fyzikální zákony a chcete pořádný kolizní modely (pro neznalé, tohle řeší aby předmět byl neprůstřelnej, neprůchozí, ale jen tam kde skutečně má být, velký nepřesný kolizní modely jsou často o kus větší než modely, což taky působí špatně atd), pak pomalu začínáte mít problém a musíte používat fakekovat..
    Modelová situace je třeba, když pošlete postavu do hospody, kde se může porvat, tak aby stoly šli rozmlátit a věci se z nich korektně sesypaly a teoreticky při pádu i rozbily a šly rozbít i vícekrát (rozšlapávání skla).
    Mluvilo se taky o akceleraci AI, ale zatim se nic neviděl.

  5. sirjoneleth píše:

    Pane Ruthaniel, výkonější PC netřeba, podívejte se třeba jak dokonale vypadá ALan Wake, který mimochodem využívá na akceleraci fyziky Havok. A to vše na podle vás v porovnání s PC slabé herní konzoli, jejíž HW architektura pochází z roku 2005. Přesto hra vypadá božsky na pořádné TV a bude běžet v konstatních 30 FPS. Hraní na PC umírá, díky pirátství, dominanci herních konzolí a nejednotnosti platformy. Vývoj A+ titulů pouze pro PC je minulostí, viz Crysis. Mimochodem, pokud se trošku blíže zajímáte o HW architekturu konzolí, zjistíte že jsou navrhovány nadčasověji a s rezervami ve výkonu. POdívejte se jak vypadá hra God of War 2 na PS2ku a myslím, že Vám spadne čelist, co vše z této papírově slabé mašinky s 32MB paměti a 4MB VRAM a 300Mhz procesorem bylo možné dostat!
    Alan Wake na E3

    http://trailers-ak.gametrailers.com/gt_vault/1608/t_alanw_e309_conference_gp_gt_v2_hd.wmv

    GOW2

    GOW3 – NA PC SI NEZAHRAJETE!!!!

    Pane Staňku, RSX bych se zase až tak nechlubil, neb Xenos v Xboxu je o generaci lepší, ale je úžasné, co vše jde vymlátit z architektury Geforce 7, že, viz Uncharted 2:-))). Navíc ATI dělalo custom GPU pro Xbox, ale své želízko v ohni má i ve Wii. Tam je ale jejich spíš ta nálepka ATI, protože původní GPU pro Gamecube Flipper, ze kterého pochází i Hollywood ve Wiičku, dělali ArtX, Inc, které ATI pohltila. Jsem spíše zvědav, jestli Sony opět šáhne po vaší GPU architektuře v příští generaci konzolí, ale to bude až někdy v roce 2015 myslím.

    • Igor píše:

      No musim priznat, ze to vidite hodne cerne. Ano konzole jsou urcite momentalne pro vydavatele zajimavejsi, ale PC zacina pomalu nabirat na sile. Hodne tomu pomaha Steam a nova vlna online titulu. Asi se mnou budete souhlasit, ze o trzbach Blizzardu z WoW si muzou nechat na konzolich zatim jen zdat. Reknu vam par faktu a cisel :
      Momentalne je zhruba 300 mil. PC hracu na svete (nejzrosirenejsi konzole PS2 se prodalo neco pres 100 mil.)
      V roce 2009 cinily prodeje herniho PC hardware zhruba 22 miliard USD a v roce 2012 uz to bude 34 miliard USD.
      V roce 2009 delaly konzole obrat zhruba 32 miliard USD, coz je rozhodne vice, ale rustove je na tom PC daleko lepe.
      Steam mel v roce 2009 skoro 40 procentni narust v prodejich.
      Nejvetsi problem PC je obrovska mira piratstvi. Tohle se v pripade offline titulu jen tak rychle nezmeni, ale mohl by to hodne zmenit prechod na online system jako je treba Battle.net.

      Napisu o tom asi kratky clanek. Mam celkem zajimave cisla, ktere by urcite nekoho mohla zajimat.

      Mate urcite pravdu, ze konzole jsou momentalne v kurzu, ale s prichodem socialnich siti a hlavne online her, ktere se na nich hraji, je PC na tom lepe nez kdykoliv predtim. Nevim, jestli je vam tento fakt znamy, ale treba Farmville hraje na Facebooku 73 milionu lidi (cislo je k lednu 2010). Samozrejme, neni to typicka hra o jakych se bavime, ale v ramci businessu se to proste pocita. Tohle cini z Farmvillu nejhranejsi hru vsech dob. 🙂

      Jinak k RSX asi tolik. Sony nam nikdy nepovolilo zverejnit parametry. Vsechno co se doctete na internetu jsou jen velice obecne informace a vetsinou hlavne spekulace. RSX je v nekterych vecech horsi nez Xenos, ale v nekterych zase lepsi. A jak jste to rekl sam. 🙂 Staci se podivat na to, co vykouzlili Naughty Dog v Uncharted 2. Viditelne jim asi RSX nebylo brzdou 🙂

      Na novou generaci konzoli si urcite jeste pockame. Bude zajimave sledovat, jak se do cele akce zapoji Intel. Pro budouci prosazeni Larabee je participace v nejake herni konzoli skoro nutnosti.

  6. sirjoneleth píše:

    No, upřímně, nevím co by musel Intel nabídnout, aby Microsoft použil jejich architekturu. Myslím, že MS je s Custom čipem od ATI spokojen. Ale to je čistá spekulace. Jinak pan Neil Druckmann z Naughty Dog se vyjádřil poměrně jasně, přečtěte si raději toto nesmírně zajímavé interview s tímto pánem.

    http://www.gamasutra.com/view/featur/4191/reflecting_on_uncharted_2_how_.php?page=1

    Uncharted 2 využívá spíše síly Cellu než RSX. To mi jasně říká mezi řádky, že RSX je bohužel spíše slabinou PS3ky, já si ale myslím, že to není nutně chyba Nvidie.
    Sony trvalo uvedení PS3ky na trh příliš dlouho, a zřejmě měla RSX nalicencovanou příliš dopředu. Na vině byl snad v té době komplikovaný vývoj čipsetu a osazení Cell čipů. Navíc 256MB video paměti mi přijde na konzoli co má být na trhu takovou dobu málo, vždyt i MS si připlatil za 512MB. Teď se jim to myslím u Xboxu bohatě vyplácí. Jak říkám, Sony zřejmě dostalo co si nasmlouvalo a zaplatilo, ale je to škoda trochu.

    Jinak neříkám, že PC, Macy apod nemají potenciál v casual hříčkách, ale to mě třeba vůbec nezajímá. Považuji se za HC hráče a takové věci hrat NEBUDU. Steam je sice hezký, ale transition k digitalní distribuci je ještě na dlouho. Hlavně proto, že např. i na tak silném a technologicky vyspělém trhu jako je USA bude dlouho trvat, než si lidi odvyknou od fyzických médii, možností je dále obchodovat. apod.

    Škoda, že nemůžete zřejmě zveřejnit nějaké podrobnosti o RSX, moc by mě to zajímalo. NIkdy jsem nebyl schopen pořádně najít kvalitní specifikace:-)

  7. sirjoneleth píše:

    Omlouvám se za chybný link na článek, zde je správný

    http://www.gamasutra.com/view/feature/4191/reflecting_on_uncharted_2_how_.php?page=1

  8. ruthaniel píše:

    @sirjoneleth – prosím tykej mi, vykání na fórech snad vymysleli Češi, hnusnej zlozvyk. Igorovi sem tykal kdysi na GDS, tak mu budu tykat i tady.
    K faktům, při vší účtě, ohledně těch konzolí nemáš pravdu, schválně kolik znáš profesionálních multiplatmorfích programátorů her? Já jich znám docela dost (sám se designér), tak se s nima bavím a informace mám z první ruky. Hry na konzole vypadájí dobře, jen díky šíleným optimalizacím a optimalizace jsou hodně drahý. Mohl bych tu vyjmenovávat jednotlivé důvody, ale už sem věkem zlenivěl, tak si prosímt o tématu víc přečti, třeba na gamedev či na gamasutře je takových článků dost. třeba o to o těch 30 FPS je hloupost, byť televize má 25 FPS, s performance profilingem, je to poněkud jinak. Nadčasovost je taky hloupost, ono vyvíjet něco na jednu konfiguraci a na všechny kombinace PC komponent, odlišný úkol, byť je vývoj na PC stále daleko levnější. Na konzolích nemáš jednoduše jinou možnost než hru zoptimalizat a jít až na dřeň někam skoro do ASM, ten čas by se dal investovat lépe.
    O tom psaní s capslockem se vyjádřil hezky Michal Rybka, ve svém článku o psychologii přispivatelů na fóra.
    GOW 3 bude na Xbox, protože si to MS zaplatí, třeba datadisk k GTA ho stál skoro miliardu (officionálně známý fakt) a taky to nebude jiné.

    @Igor – na tu nejzajímavější část si mi neodpověděl 🙂

    Piráctví – to je na dlouhé diskuze, faktem je, že snad všichni, kdo se u nás dnes hrami živí, začínali jako piráti. Všechno je o ekonomické úrovni, já si dokážu vydělat na hru za 2-3 hodiny práce, ale nemám typický příjem a hlavně už pracuju. Ale je tu ta druhá strana mince, 12 letej kluk z rozvedený rodiny na vesnici(já kdysi taky, holt typický odpad společnosti:), na vesnici se fakt blbě schání nějaký brigády, rodiče nejsou vždy osvícení a pro takové dítě je ta tisícovka, fakt moc, to si radši koupí brusle z druhý ruky, pár jetých knih, nebo dokonce HW (aby se na kompu dalo hrát, chce to ročně investovat cca 4k)
    Teď řešemé, vidim ho ve zcela, odlišných cenách her pro různé regiony, v Rusku už to pochopili. Prostě není dobré, když si v USA někdo na hru vydělává hodinu a tady 10 a v Africe třeba 100. Chápu, že náklady jsou vázaný na zemi vzniku, ale nějaká základní solidarita by prospěla, ono prodat 5x více za poloviční cenu se pořád vyplatí, na to nemusite bejt Hochs Fuchs.
    Online distribuce, jaksi nepřinesla, očekáváné, spíš mám pocit, že je to něco extra za co bych si měl připlácet, než ta evoluce, která šetří náklady. Všichni se vymlouvali, že krabice,distribuce a přeprodávání mezi obchodníky dělají tu vysokou cenu, ale teď tohle neexistuje a sleva stejně neni. Na obradu herního průmyslu je nutno říct, že stejně pozadu jsou i filmy, hudba a co mě nejvíc mrzí i knihy. Steam ano, ale on nemá reálnou konkurenci (což není dobře) a důvod je jednoduchý, i v rámci krabic, někteří distribuři šuše vývojáře obelhávali a říkali, že prodali daleko méně než prodali (toto se slyšel od spousty nejmenovaných vývojářů). Takže když si nějaký Franta rozhodne, že si pořídí vlastní distribuční kanál, nikdo mu nebude věřit, takový kredit jako Valve má málokdo. Byť do teda zahazují věcmi typu dolar=euro a spešl cenami jen pro USA, vlezlou aplikací (super věc, když děláš mód a někdo ti vydá update, který si něco nakopne..) a podobně.

    Casual hry – facebook koncentruje lidi, každý manager se na tom snaží trhnout, hry se dají na web nacpat snadno, mě ten dnešní úpadek her děsí, když se člověk podívá do historie, většina dobrých herních mechanismů byla vymyšlena do roku 86 a od té doby se spíš ubírá než přidá, aspoň zhlediska gamedesignu. Starší tzn. hardcore hráči sice odchází či nadávají, ale díky rozšíření kompů, přibývá daleko víc nových naivních hráčů, takže pokud firmě jde hlavně o zisk, tak nemá důvod tyto starší hráče poslouchat.
    Pomalu by to chtělo další rok 83, krach herního průmyslu a vyčistění vzduchu, protože jinak tu zachvilku budeme mít 3-4 konzolidované molochy typu Evil Arts, kvalita her půjde dolů ještě rychleji. Nezpochybnitelný fakt je, že všechny očebnice softwarového inžernýrství říkají, že s kvandraticky rozstoucím počtem lidí (a cenou), stoupá výkon stěží lineárně. Vyšší cena pak vede k nižší inovaci, protože risk je příliš velký.
    Sakra to sem se zase rozkecal.

  9. RuThaN píše:

    To bys potřeboval hodně silnou chemii, abyses se dostal na úroveň myšlení naší,běžného produktu náší úchylácký famílie 🙂

  10. RuThaN píše:

    Koukám, že tu nemáš edit, takže jednou „naší“ škrtám.

  11. sirjoneleth píše:

    Dobře, budu ti tedy tykat:-) Nechci tu rozjíždět nějaký flame, ale nedá mi nereagovat na některé tvé názory. Zprvu tedy, použil jsem v jedné větě velká písmena pro zdůraznění. Nicméně, na tom, že GOW3 bude pouze na PS3 trvám, protože je vyvíjen primo interním studiem pro Sony Computer Entertainment America. Myslíš, že Sony prodá své IP takové hodnoty? Vždyt GOW3 je hra která bude schopna prodávat konzole sama o sobě! Promin, ale tady si střelil hodně vedle. Také s těmi 25FPS na televizi si ustřelil, to platilo možná před dvaceti lety, ale ne nyní. Dnešní LCD i lepší CRT TV mají obnovovací frekvenci 60hz a zobrazují neprokládaně. Spousta videoher chodí v 60FPS, vždyť se tím i mraky developerů chlubí, viz Dantes Inferno. Co se týká ceny her, opět jsi vedle, i když poměry z kterých pocházíš jsou dojemné. Nikdo nikoho nenutí kupovat novinky, není to žádné právo, to je opravdu pro lidi se stálým dobrým příjmem. NIcméně víš, že např. momentálně můžeš zakoupit kompilaci Orange Box na PC za 249 Kč? Dead Space, Crysis za 249 Kč? Batman Arkham Asylum za 599 Kč? Všechno A+ tituly.

    • Igor píše:

      Taky si myslim, ze pravdepodobnost GOW3 na jine platforme nez PS3 mi prijde skoro nulova. To by se museli v Sony opravdu zblaznit. 🙂 Mas pravdu, ze hodne her chodi v 60fps, ale zacinaji od toho pomalu ustupovat. Drzet framerate na takove urovni, zacina byt pro dnesni konzole neusnosne a casto na ukor nekterych jinych veci. Cetl jsem nekde rozhovor, kolik casu zabere pro nektera studia optimalizace engine tak aby hardware zvladal 60fps a bylo to celkem maso. Treba Insomniac uz v Listopadu oznamili, ze Ratchet&Clank Crack in Time byla jejich posledni hra na 60fps. Osobne si myslim, ze to neni zas takova nutnost.

      Co se tyka cen, tak je pravda, ze obcas jsou nejake pecky v akci, ale jinak je to s konzolema bida. Vetsina novinek je kolem 1500Kc a u Sony nekdy i vice. PC je v tomto pripade opravdu levnejsi. Daleko vetsi problem vidim v lokalizaci . V CR porad prevlada PC, ktere dela skoro 80 procent vsech prodeju ( mam oficialni cisla od retaileru za rok 2009). Pak se stava, ze vetsina lokalizovanych her je v nabidce pouze pro PC a to mi prijde v neanglicke zemi dost problem. Osobne mi to nevadi, ale treba Mass Effect 2 jen v anglictine na Xboxu360 muze spouste lidem vadit. Specialne hra s takovym mnozstvim textu. PC verze je lokalizovana bez problemu. Mluvil jsem o tom dneska s EA a odpoved byla jednoducha. Prodeje konzolove verze jsou tak male, ze se jim to proste nevyplati u nas delat. Stejne je to treba s Assassin’s Creed 2. Znam spoustu lidi, kteri presto ze maji konzole a na hru se moc tesi, tak to budou hrat kvuli lokalizaci az na PC. Na druhou stranu nase mala zemicka je hodne specificky priklad. Jinde je to tomu uplne jinak.

  12. sirjoneleth píše:

    Tak s těmi lokalizacemi je to pravda u konzoli. Ani Dragons Age nakonec nebylo lokalizováno. Třeba u tak kvalitních titulů jako je Mass Effect, Dragons Age, Bioshock atp. to způsobuje, že se hry prodá v ČR pouze několik tisíc kusů. Je to škoda, náš trh prostě lokalizace vyžaduje. Je ale fakt, že čím dál více mladých lidí už angličtinou vládne, studují a pracují v zahraničí a výuka angličtiny je taky najiné úrovni než za mě. Já ještě zažil přelom, kdy jsem se učil ruštinu v páté třídě a další rok už jsme měli „angličtinářku“. To byla paní co uměla jednu kapitolu před námi. Co se člověk nenaučil z gamesení sám, to prakticky neuměl. Jinak EA zkoušeli prorazit s Dead Space, což pro mě btw, bylo takové příjemné překvapení od EA a Visceral Games, které bylo lokalizováno PS3 i Xbox verze, to samé s The Godfather II. Na prodejích se to nějak VYRAZNE neprojevilo. Lidé ani kolikrát nevědí, že jsou tyto hry lokalizovány. Lokalizované PC verze dokonce občas donutí i zavilé warezáky, aby si hru koupili kvůli češtině. Jen je škoda, že se i mezi „novináři“ najdou tací, kteří jsou schopní české verze her uploadovat na torrent servery. Viz kauza Numen, ale to je zase o něčem trochu jiném:-(((

  13. RuThaN píše:

    sirjoneleth – Sorry, já se z těch zkratek zbláním, sem si vyložil GOW jako Gear of War, or je to God of War. Pro mě osobně prvni hra kvuli bych snad o PS3 uvažoval je Heavy Rain, možná něco nového (já už si hry opravdu vybírám a zkoumám, profesionální deformace), jinak mě zatim nic PS3 only nezaujalo.

    Televize má skutečně 25 FPS, obnovovaci frekvence 60 Hz nema nic spolecneho s poctem snimku (se tam sypou ty same, když neni novy, na LCD s input lagem, ikdyž je). Chtěl sem jen rict, že pokud ma byt neco skutečně plynuleho, tak to chce 60 FPS v prumeru, aby vykon padal, tak na těch 20 minimalne. Samozřejmě závisí na typu hry, ale sekající FPS je hrůza.
    Piractvi – dyť jsem psal, že teď už peněz na koupi her má dost, asi si nečet pozorně. Zlevňovani trend tu je, ale zrovna u těch tebou obhajovanych konzoli je to o dost slabší. Nejvtipnější je, že warez je u našich novinářů naprosto normální, dřív byly i takové ustudy, jako recenze z ukradených betaverzí (hra vyšla pak až za rok), ty lepší waresí jen hudbu, filmy, programy a abadonware (tady je to sporné). Dokonce i většina východních vývojářů waresí, tohle je velká schizofrenie dnešní doby.
    Jenže, ten problém je fakt, složitej, ono se například obšas říká, že pokud se něco moc krade, že by bývalo mohl být dřív zaplacený a výrobce by slevil, ale opak je pravdou, čím víc se hra prodává, tím víc distributor drží vyšší cenu.
    Pak je tu ještě jeden výrazný problém s cenou, hra je úmění (či spíš by měla být), každý kus je unikátní a tak neplatí to co u jiných výrobků (prášek na prádlo), pokud je věc moc drahá koupíš alternativu a podstatě o nic nepřijdeš. Alternativa jednoduše neexistuje.
    Bylo o dost hůř, koncem osumdesátých le se dělaly rozsáhlé rpg hry s tlustými manuály za 70,80 doláčů na dnešní dodáláče je cca 160, ale stejně si to lidi (amíci) kupovali.

    Igor – s temi lokalizacemi na konzole mas pravdu, jenze tohle je do znacne miry problem lokalizacnich kitu, protože We are living in America a hlavě ceny testování, protože se nevyplatí lokalizovat něco co se příliš prodávat nebude – klasický příklad uzavřeného kruhu. Naše země je sice malá, ale já se trochu učim norsky, Norů je 3x míň, lokalizací, her a softu se tam lokalizuje rozhodně víc.