GF100 architektura odhalena

Posted: Leden 18, 2010 in Fermi, NVIDIA

Po měsících spekulací jsme se odhodlali dnes ráno ke zveřejnění GeForce architektury Fermi. Dlouho jsem přemýšlel jak tento krátký post napsat. Nebudu nikoho zatěžovat detaily o architektuře, které si můžete přečíst na jiných serverech. Spíše bych se rád věnoval pár informacím, které jsem jinde nepostřehnul.

Je mi jasné, že se dnes najde spousta zklamaných lidí, kteří čekali od dnešního článku konkrétní informace o frekvencích, spotřebě a ostatních finálních specifikacích včetně výkonu. Všechny tyto informace si zatím necháme pro sebe z konkurenčních důvodů.  Rozumný člověk to snad pochopí.

Fermi je bez nadsázky asi nejpokrokovější GPU, které NVIDIE vytvořila za celou svoji existenci. Vývoj trval skoro čtyři roky a spolkl miliardy dollarů. Snažili jsme se poučit z předchozích generací našich karet a vytvořit skutečně moderní GPU, které bude odpovídat tomu, co si dnešní herní trh žádá. Každá nová generace sebou přináší problémy a samozřejmě je tomu tak i u Fermi.

Asi nemá smysl zastírat, že nás konkurence předběhla a je na trhu daleko dříve. Jsme si toho všichni vědomi a jsem si jistý, že v NV nenajdete člověka, který by toho nelitoval. Bohužel Fermi je velice komplexní čip a vývoj zabral více času, než kdokoliv z nás předpokládal.  Může nás to mrzet, ale to je asi tak jediné co s tím uděláme. Konkurence šla jednoduší cestou vylepšením stávající architektury s přidáním podpory DX11 a nová architektura je teprve čeká. Čas ukáže, jak se jim to podaří zvládnout.

Každopádně problémy už jsou snad za námi a brzy budeme moci dát nové karty do prodeje. V současné době už probíhá masová výroba čipů a novináři by měli dostat karty k testování příští měsíc. Uvedení na trh je plánováno na březen.  Dostupnost karet by měla být v den uvedení a v dostatečném množství. Podle mých informací je poptávka ze strany partnerů obrovská, ale snad se nám to podaří zvládnout.

Závěrem bych chtěl uvést jednu věc na pravou míru. Na podzim minulého roku se hodně psalo o tom, že NV opouští herní trh. Je pravda, že první informace, které jsme zveřejnili o Fermi, se týkaly výpočetní architektury, ale myslet si, že NV opustí herní trh mi přijde opravdu šílené. Doufám, že dnešním dnem je každému jasné, že herní GPU je pořád naším stěžejním odvětvím a ještě hodně dlouhou dobu bude. Jak nakonec bude karta vypadat ve srovnání s konkurencí, nechám raději na recenzentech.

Fermi jsme věnovali nejvíce času a peněz za celou existenci naší firmy.

Jak říká Henry Moreton (jeden z hlavních vývojářů čipu a veterán z SGI): “ Tento čip jsem nosil v hlavě skoro 20 let.“

Snad to dokážete ocenit.

PS: Články o architektuře najdete na většině známých světových webů. Můžu doporučit třeba Anandtech, Bjorn3D nebo HardOCP a z webů v ČR/ SK pak PC Tuning a PC Space.

Reklamy
Komentáře
  1. RuThaN napsal:

    Měl bych jeden dotaz, jestli to neni tajný:) Je pravda, že žádná vaše karta nebude umět současně 3 monitory bez SLI? Nejde mi o akceleraci jen 2D. Sem si před časem musel přiznat, že dvě 24 jsou málo. Je to extrém, ale v jednom monitoru pracuju, v druhym mam otevřenou dokumentaci a pak už neni kam psát poznámky, samozřejmě mohl bych dávat okna vedle sebe, ale to neni ono.

    • Igor napsal:

      Ano. Momentalne je nutne pouze SLI, nebo karta s dualnim GPU. My se na to divame trochu jinak. ATI v podstate neexistuje v profesionalnim segmentu a tim, ze budou nabizet vice vystupu na jedne karte jim nikde neuskodi. V nasim pripade mame Quadra, ktere jsou na tohle delane a pokud bychom to nabidli u GeForce, tak by nam to parazitovalo jinde. NV je dlouhodobe leadrem v teto oblasti, ale zamerujeme se hlavne na profesionalni vyuziti. V podstate celej Wallstreet funguje na Quadrech jako je treba NVS 450 se ctyrma display portama. Ja mam NVS 420 a jsem naprosto spokojenej. NVIEW funguje famozne, ale bohuzel je jen pro Quadra.

  2. RuThaN napsal:

    Diky za info, tak si tedy budu muset koupit Radka, pořád je to lepší než si kupovat předražený a jen 2D Matrox, kterej tohle dříve uměl.
    Nicméně, bych navázal, je dobré si kupovat Quadro pro vývoj her? Říká se (žel sem se nikdy nedostal k víc než drbům, co sem ptal asi před 2 lety, tak v našich herních firmách se tyhle karty nepoužívaly), že se hodí pro Mayu a 3D Studio, ale na hraní už to není (s herními testy a výkonem, ovladači jsou prý problémy).

    • Igor napsal:

      Tak pokud je to FX tak to neni problem. Spousta vyvojaru v cizine dela na quadrech a zaroven ty hry testuje. Ovladace jsou sice optimalizovane jinym smerem, ale hry na tom jedou v pohode. Mel jsem v listopadu v pocitaci FX4800 a hral jsme na tom uplne bez problemu.

  3. RuThaN napsal:

    Dobrá a teď ještě ty přínosy, představ si modelovou situaci, že se v týhle komunismem spálený krajině snažíš založit nějaký herní studio a zadlužit se na velkou část života s velmi nejistým výsledkem.
    Tahle karta stojí co sem koukal 30k, takže kde se takhle investice vrátí, čím zefektivní práci? Grafik tady stojí tak 50k, když ho vezmeš ŽL, karta by mohla vydržet 2, normálně by měl kartu za 5 litrů. Tzn, že ta karta musí někde ušetřit aspoň 14 dní práci či přinést vyšší kvalitu na standartní kartě nedostupnou.
    A ještě je tu jeden háček, nesmí to být nějaký 300W montrum, které uchladí jen řvoucí vrtule, kterej bude otravovat život všem v místnosti. Při vší úctě, pro skutečně pohodovou práci ty vaše refereční větráky nejsou. Takže třeba pro G260, to znamená investovat dalších 15 stovek do pasivu od thermalrightu + Noctui.

Zanechat odpověď

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s