PhysX opět na scéně

Posted: Leden 21, 2010 in AMD, NVIDIA, PhysX, Richard Hudy

Tento článek vznikl jako reakce na neustálé napadání a nepravdivé obviňování NV ze strany AMD. Vše co tady píšu, je můj osobní názor na celou situaci a rozhodně to není oficiální stanovisko naší firmy.

Uplynulo pár měsíců a PhysX nám opět čeří vody. Přál bych si, aby tomu bylo jinak, ale bohužel v tom má opět prsty Baron Prášil. AMD se ozvalo ústy Richarda Huddyho několika hardwarovým mediím s obviněním, že NV záměrně omezuje podporů vícejaderných procesorů z důvodu optimalizace PhysX pouze na GPU.  Abych se přiznal, hodně mne to překvapilo. Každá technologie má svoje mouchy, ale v případě PhysX bych je hledal jinde.

Na všechno zareagoval Nadeem Mohammad na našem blogu a samozřejmě vše naprosto jednoduše vyvrátil. Měl jsem možnost s ním dnes mluvit osobně a byl z celé věci dost naštvaný. Nadeem je jedním z prvních zaměstnanců AGEIA a jestli někdo zná PhysX SDK nazpaměť, tak je to tento člověk.  Od převzetí AGEIA naší firmou je jedním z klíčových lidí z našeho PhysX teamu.

Asi není nutné, abych tady znovu opakoval to co Nadeem napsal a proto vám doporučuji si přečíst jeho kratičké vyjádření. Smysl tohoto článečku je trochu jiný.

Když se podíváte zpět posledních pár měsíců do historie výroků ze strany AMD, tak mi není úplně jasné, proč je PhysX tolik zajímá, nebo ještě lépe, proč jim tolik vadí? Pokud si dobře vzpomínám, tak je to hlavně AMD, které pumpuje do veřejnosti výroky, že PhysX je nepodstatná a v podstatě mrtvá technologie.  Nepřijde vám to divné?

Osobně si myslím, že Richard tento týden odkryl skutečný důvod. Nebudeme ale předbíhat a podívejme se trochu do historie.

AMD se vždycky snažilo malovat obraz NV, jako největšího ďábla prosazujícího uzavřené technologie CUDA nebo PhysX, které v podstatě škodí celému světu. U každého takového rozhovoru jsem se dočetl, že OpenCL nás v podstatě všechny zachrání a je to jediná technologie, která má smysl. Nechci teď diskutovat o přínosech OpenCL jako takového, ale když se podíváte do historie tak NV je jedna z hlavních firem stojících za OpenCL dohromady s Apple.  Víte, že šéfem celého Khronosu (organizace stojící za OpenCL nebo OpenGL) je Neil Trevett, který je zároveň naším viceprezidentem? Neil přišel do NV po deseti letech z 3Dlabs a osobně ho mám moc rád, protože je s ním opravdu hodně legrace. Ok, zpět k tématu.

NV společně s Apple jsou firmy, které první demonstrovaly funkční OpenCL v chodu. Tuším, že to bylo někdy v květnu 2008. Samozřejmě jeden z důvodů je velká podobnost OpenCL a CUDA C, což je naše doména, ale to jsou právě ty investice, které se vám jednou vrátí. Kam tím mířím?  První demonstrace funkčního kódu na HW půl roku před naší konkurencí, první OpenCL BETA SDK a veřejná beta měsíce před naší konkurencí a takhle bych mohl pokračovat dál. Zvláštní v případě ďábla podporujícího jen uzavřené standardy, nemyslíte? Proč se někdo nepozastaví nad tím, že AMD bylo vlastníkem svých uzavřených standardů typu Stream/Brook+/CAL a nejednou prozřelo a začalo hlásat OpenCL ? Proč je OpenCL podporováno pouze na Radeonech 4000 a vyšších? Odpověď nechám na vás.

Dostáváme se k DirectCompute, který je dalším otevřeným standardem, tentokrát pod taktovkou Microsoftu. V červenci minulého roku uvedla NV první ovladače s podporou DirectCompute na všechny karty série 8800 a vyšší. Po několika týdnech se ozvalo AMD s ohlášením:

AMD’s upcoming next generation ATI Radeon family of DirectX 11 enabled graphics processors are expected to be the first to support accelerated processing on the GPU through DirectCompute.

V prosinci minulého roku pak AMD přidalo podporu DirectCompute pro karty ze série HD 4800 a 4700. Asi vás také napadá otázka co budou dělat uživatelé starších karet ? Připomínám, že AMD mělo ve firemním sloganu slova „customer centric“.

Tak a konečně se dostáváme nazpátek k PhysX a našemu Richardovi. V tomto rozhovoru, který poskytl Richard v roce 2007 serveru Bittech, se vyjadřuje, že společnost ATI mluvila s AGEIA o možnostech akcelerace fyziky přes GPU. Richard přímo řekl:

We talked to Ageia,’ admits Huddy, ‘and asked them whether they would like our GPU acceleration in the software case, but it would be somewhat embarrassing for them if we run it much faster, and certainly for the eye candy physics we do.

Jak je vidět, tak mu tehdy uzavřený standard nevadil do doby, než celou AGEIA koupila NV.

12. června 2008 ohlásilo AMD svoji spolupráci s Havokem, který je vlastněný společností Intel. Asi je každému jasné, že důvodem bylo uvedení podpory PhysX pro naše GeForce. To se dá normálně pochopit, protože jde o konkurenční boj. Rozdíl byl bohužel v tom, že NV měla první SDK, dema, první ohlášené tituly a pár starších her, kdežto na druhé straně byla tisková zpráva.

Každopádně AMD dosáhlo přesně to, co se od celého ohlášení čekalo. Spousta uživatelů začala živě diskutovat o tom, že v podstatě jsou síly vyrovnané. AMD má Havok a NVIDIA PhysX . Dokonce jsem četl některé recenze, kde byl Havok uváděn jako plus v případě karet AMD.  Člověk pak jen kroutí hlavou. Jedna věc mi ale není jasná. Proč se pořád tvrdí, že NV má lepší PR. Neznám moc případů, kdy jsme předvedli lepší kousky.

Uplynul skoro rok a AMD konečně ukázalo v březnu 2009 na GDC v San Franciscu nějaká dema s GPU fyzikou. Nebylo to nic závratného, ale člověk si říkal, že se snad bude konečně něco dít.  Článek píšu na konci ledna roku 2010. Od GDC 09 v San Franciscu se po Havoku a OpenCL slehla země. Nejsou známé žádné nové informace, nejsou ohlášeny žádné tituly. Pokud dobře počítám, je tomu přes rok a půl od původní tiskové zprávy z června 2008.

Minulý rok na konci léta ohlásilo AMD spolupráci s Bullet Physics. Doporučuji vám tento rozhovor, který se krátce po svém publikování dostal všude na internet. Erwin Coumans v něm říká dnes již legendární větu:

Bullet’s GPU acceleration via OpenCL will work with any compliant drivers, we use NVIDIA GeForce cards for our development and even use code from their OpenCL SDK, they are a great technology partner.

AMD kontruje naprosto neuvěřitelně :

“..Erwin would not know because he is irrelevant and ATI has their own team from Bullet working with them.”

Připomínám, že Erwin Coumans je hlavní vývojář Bullet Physics a člověk, který za ním v podstatě stojí. Co si o tom mám myslet?

Tak a dostáváme se k závěru mého článku. Jak vidíte, tak za rok a půl od tiskové zprávy, kterou AMD ohlásilo podporu pro Havok, se nestalo reálně skoro nic.  Rozhodně tu nejsem od toho, abych za to AMD nějak kritizoval. Není to jednoduchá záležitost a je k tomu potřeba hodně lidských zdrojů a peněz. Co ale nechápu, je potřeba nás pořád za PhysX očerňovat nejrůznějšími výroky. PhysX není perfektní, má určitě spoustu rezerv a nabídka titulů není nějak závratná, ale snažíme se na tom pracovat a HLAVNĚ NĚCO DĚLÁME!! Druhá strana si pořád na něco stěžuje a poukazuje na různé „podlé“ optimalizace nebo ještě „podlejší“ práci našich programátorů z devtech teamu.

V souvislosti s výrokem o nepodpoře multicore CPU mě napadá pouze jedna věc. První půlrok po oznámení spolupráce s HAVOKEM jsem neslyšel žádné velké narážky na PhysX, ale posledních pár měsíců je situace úplně jiná. Proč se AMD v poslední době vyjadřuje čím dál více k PhysX  ? Že by PhysX přeci jen nebyla ta mrtvá technologie, která nemá budoucnost?

Je mi jasné, že se do mě naveze spousta AMD fanboys a bude tvrdit, že jsem ulhaný PR člověk ve službách ďábelské firmy. Upřímně je mi to jedno. Článek píšu sám za sebe a mám vlastní mozek. Všechno co jsem v článku zmínil, jsou holá fakta, která mají přinutit některé lidi k zamyšlení.  Záleží už na vás, jestli to dokážete nebo ne.

Advertisements
Komentáře
  1. marek222 napsal:

    Ahoj. Chcel by som sa spytat, ak to nie je tajne, kolko a pripadne ake hry s GPU@PhysX sa chystaju vydat tento rok? Viem o 3 – Dark Void(uz vydana), Metro 2033 a U-Wars. Na physxinfo.com mi bolo povedane, ze titulov ma byt 7. Mozete to potvrdit?

    • Igor napsal:

      Her s podporou PhysX bude urcite vice, nez zminujete, ale konecne cislo nebo nazvy jednotlivych her nemuzu rici. Hodnekrat se nam v minulosti stalo, ze jsme oznamili nejaky titul s podporou fyziky a za tyden k dotycnemu vyvojari dorazilo AMD a pomoci penez zacalo presvedcovat aby si to jeste rozmysleli. Od te doby jsme k jakymkoliv ohlasenim hodne opatrni. Pokud vim, tak by snad kazdy mesic melo dojit k nejakemu oznameni. Mrknete na clanek o Fermi na PCT a jeden titul tam najdete hned.

      • marek222 napsal:

        Vdaka za info. Len pre istotu sa este spytam.. Hovorili ste o PhysX tituloch vseobecne? Pytal som sa hlavne na hry, ktore budu vyuzivat GPU akceleraciu. Clanok na PCT som cital a ak myslime na tu istu hru tak co viem ta by mala mat iba podporu CPU@PhysX. Ale mozno nemam presne informacie. 🙂

        • Igor napsal:

          Mluvim jen o hrach s podporou GPU PhysX. CPU PhysX her je samozrejme mnohem vice. Co se tyka podpory GPU PhysX u vami zmineneho titulu tak nemuzu nic komentovat 🙂

  2. hwspeedy napsal:

    Bylo by možné zveřejnit nějaké podrobnosti ohledně nabídky PhysX firmě AMD/ATI?

  3. marek222 napsal:

    Este by ma zaujimala jedna vec. A to, ze ci ma niekedy NV v plane PhysX prepisat pod OpenCL…

    • Igor napsal:

      Nevim, ze by se o tom v nejblizsi dobe uvazovalo. OpenCL je v hodne rannem stadiu a momentalne je na tom s rychlosti o hodne hure nez CUDA C. Na druhou stranu vsechno je teprve v zacatku a do budoucnosti je mozne vsechno.

Zanechat Odpověď

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s